iklan

Followers

23/05/2011

adakah si dia meminati mu

assalamualaikum
kadangkala wanita sukar memahami tingkah laku lelaki.kadangkala mereka takut salah erti tingkah laku seseorang lelaki kepada dirinya.oleh itu,sekiranya anda ingin mengetahuinya,bacalah post ini..
Langkah si dia cuba mendekatimu..

  1. si dia akan membelanja anda makan atau minum.
  2. si dia ingin meminjam sesuatu daripada anda atau meminta bantuan daripada anda. Ini akan membuatkan si dia berasa dekat dengan anda.
  3. si dia akan mengajak anda menemaninya keluar bersiar-siar atau membeli belah yang mana langkah ini akan membuatkan anda menerimanya.
  4. si dia mula bertanyakan tentang keluarga anda dan dalam masa yang sama si dia akan bercerita tentang keluarganya. topik ini secara tidak langsung akan merapatkan lagi hubungan anda berdua kerana anda berdua sudah saling mengetahui tentang diri masing-masing.
  5. si dia akan sentiasa bertanya khabar anda,dengan ini anda tentunya akan berasa lebih disayangi.
  6. si dia akan memberikan anda hadiah istimewa. Ini menandakan si dia ingin melanjutkan hubungan yang lebih dari seorang rakan.
  7. si dia mula melayan anda seperti anda kekasihnya. Setiap kata-katanya juga adalah sayang dan cinta.
teruskan hubungan dengannya jika si dia..
  1. si dia tidak gopoh gapah untuk menjalinkan hubungan dengan anda secara serius di mana si dia akan mendekati anda dengan sabar dan tidak gopoh-gapah.
  2. si dia sering mengambil berat tentang anda termasuklah tentang kesihatan,makan minum dan sebagainya.
  3. si dia sentiasa membantu anda tidah kira apa jua pertolongan yg anda perlukan.
  4. si dia tidak berkira walaupun anda dan dia baru berkenalan , si dia tidak kisah membelanjakan wangnya untuk anda. 
  5. si dia ingin sentiasa membahgiakan anda dan tidak akan membebankan anda dengan masalah-masalahnya. 
  6. si dia ingin sentiasa memberikan anda kenangan yang indah.
  7.  si dia tidak berahsia tentang pengenalan dirinya,tempat tinggal dan nombor telefon agar hubungan anda dan si dia tidak berakhir di situ sahaja.
  8.  si dia berterus terang mengenai statusnya sma ada sudah mempunyai teman istimewa ataupun single.
  9. si dia juga tidak kisah anda membaca sms atau membantunya menjawab panggilan telefon menandakan katanya adalah benar.
  10. apabila ada masa terluang si dia pasti akan menghubungi anda dan memberitahu anda tentang aktivitinya. 


Hati2 dengan si dia jika...

  1. si dia terlalu cepat memberitahu anda bahawa si dia ingin menjalinkan hubungan serius dengan anda. Misalnya baru 3 hari sudah bercakap soal cinta & sayang.. Nampk mcm penipu je kn...?
  2. mulut kata sayang & cinta tetapi tidak pernah mengambil berat soal anda malah bersikap mementingkan diri pula.
  3. ada sahaja alasannya apabila anda meminta pertolongan. Sekiranya dia menolong skalipun hanya lah buat secara ala kadar sahaja untuk mengambil hati anda.
  4. agak berkira sedikit dalam soal kewangan. Wlaupun masing2 telahbekerja namun apabila keluar makan bersama, hari ini si dia belanja anda namu, dia mula mengharapkan anda pula membelanja nya keesokan harinya..
  5. si dia mengajak anda melakukan perkara yang si dia suka sahaja tanpa mempedulikan anda suka atau tidak apa yang dilakukannya.Jika anda tidak menyukai aktiviti yang akan dilakukan bersamanya,si dia tetap memaksa anda mengikutnya. 
  6. si dia cuba mengelak jika ditanya tentang alamat rumah dan hanya memberitahu secara umum sahaja. Begitu juga sekiranaya anda mahu tahu nombor telefon rumah & nombor telefon nya yg lain untuk dihubungi, si dia sama sekali tidak akan memberinya. Jika ikhlas, mengapa perlu berselindung..? 
  7. si dia tidak pernah menceritakan tentang status dirinya. Apabila ditanya si dia akan berkata " saya mana ada gf..siapalah yang hendakkan saya". Tetapi telefonnya tidak pernah berhenti dr menerima panggilan @ sms. Si dia akan merampas telefon cepat2 jika anda cuba membantunya menjawab panggilan telefon @ membaca sms.Selepas itu,setiap kali bersama anda,telefonnya akan dimatikan.. Faham2 je la.
  8. si dia jarang menghubungi anda apabila tidak bersama anda dan memberi alasan sibuk untuk tidak keluar bersama anda.




        17/05/2011

        nasihat yang baik

        assalamuailaikum
        Anda mungkin tidak mempercayainya, tapi merupakan nasihat yang baik untuk dibaca!
        Anda mungkin mempelajari sesuatu jika membacanya!! !

        PERTAMA.Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.

        KEDUA.Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting pabila usia semakin tua.

        KETIGA.Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu

        KEEMPAT.Apabila kamu berkata, " Aku Cinta Padamu", maka tunaikanlah.

        KELIMA.Pabila mengatakan, "Maaf", tenunglah matanya.

        KEENAM.Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.

        KETUJUH.Percayailah cinta pandang pertama.

        KELAPAN.
        Usah tertawakan impian orang lain. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.

        KESEMBILAN.Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.

        KESEPULUH.Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.

        KESEBELAS.Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.

        KEDUABELAS.
        Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.

        KETIGABELAS.Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,"Kenapa anda ingin tahu?"

        KEEMPATBELAS.Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.

        KELIMABELAS.Ucaplah "Semoga anda diberkati" apabila mendengar seseorang bersin.

        KEENAMBELAS.Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.

        KETUJUHBELAS.Berpeganglah kepada tiga R:
        1. Rasa hormat pada diri sendiri;
        2. Rasa hormat kepada orang lain;
        3. Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda

        KELAPANBELAS.Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah persahabatan yang besar.

        KESEMBILANBELAS.Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.

        KEDUAPULUH.Tersenyumlah ketika menjawab telefon. Pemanggil akan melihatnya daripada suara yang mereka dengar.

        KEDUAPULUH SATUAdaketikanya anda perlu bersendirian.

        12/05/2011

        if it is a love

        jika ia sebuah cinta…..ia tidak mendengar…namun senantiasa bergetar….
        jika ia sebuah cinta…..ia tidak buta..namun senantiasa melihat dan merasa..
        jika ia sebuah cinta…..ia tidak menyiksa..namun senantiasa menguji..
        jika ia sebuah cinta…..ia tidak memaksa..namun senantiasa berusaha..
        jika ia sebuah cinta…..ia tidak cantik..namun senantiasa menarik..
        jika ia sebuah cinta…..ia tidak datang dengan kata-kata..namun senantiasa menghampiri dengan hati..
        jika ia sebuah cinta…..ia tidak terucap dengan kata..namun senantiasa hadir dengan sinar mata..
        jika ia sebuah cinta…..ia tidak hanya berjanji..namun senantiasa mencoba
        memenangi..
        jika ia sebuah cinta…..ia mungkin tidak suci..namun senantiasa tulus..
        jika ia sebuah cinta…..ia tidak hadir karena permintaan..namun hadir karena ketentuan…
        jika ia sebuah cinta…..ia tidak hadir dengan kekayaan dan kebendaan…
        namun hadir karena pengorbanan dan kesetiaan…
        Perlakukan setiap cinta seakan cinta terakhirmu, baru kamu akan belajar cara memberi.
        Perlakukan setiap hari seakan hari terakhirmu, baru kamu akan belajar cara menghargai.
        Jangan pernah menyerah, ingatlah bahwa kasih yang paling indah dan sukses yang terbesar, mengandung banyak resiko. Yakinlah pada dirimu ketika kamu berkata : Aku mencintaimu

        09/05/2011

        keinsafan

        Sebelum mata terlena
        Di buaian malam gelita
        Tafakurku di pembaringan
        Mengenangkan nasib diri

        Yang kerdil lemah bersalut dosa
        Mampukah ku mengharungi titian sirat nanti
        Membawa dosa yang menggunung tinggi
        Terkapai ku mencari limpahan hidayah mu.

        Agar terlerai kesangsian hati ini
        Sekadar air mata tak mampu membasuhi dosa ini

        Dengarlah rintihan hati ini
        Tuhan beratnya dosa ini
        Tak daya ku pikul sendirikein
        Hanyalah rahmat dan kasih sayangmu
        Yang dapat meringankan pelukan maghfirah mu.
        Andai esok bukan milik ku lagi
        Dan mata pun ku tak pasti akan terbuka lagi

        Sebelum berangkat pergi ke daerah sana
        Lepaskan bebanan ini
        Yang menerangkan jiwa dan ragaku.

        08/05/2011

        mother days

        assalamualaikum,hari ini merupakan hari ibu.so kepada para ibu dan yang bakal menjadi ibu saya ucapakan selamat hari ibu..i love my mom very much.tanpa dia siapalah saya pada hari ini..

        07/05/2011

        help me

        assalamualaikum sy nk tanya pendapat korang semua.lebih kepada pertanyaan la ni.adakah salah jika kita mengucapkan as salam?apakah maksud as salam ini.siapa boleh bantu saya??please????
        coz seorang kawan saya ini marah-marah saya guna perkataan as salam.

        ni kata beliau......
        klau xthu mksud jgn guna, nati xpasl2 doakn benda buruk kt org laen lak, klau dh btul2 thu nt bru la gne, gtu bru btul cre Islam, sme bende siast kesahihan die dlu, bru ambik tindakn, bru musuh ISLAM xleh ambik kesmptn, bkn maen sebat je xthu pn..

        can u all help me....

        taktik lelaki menguji cinta wanita

        adakah anda sudah diuji??
        ya atau belum??
        kalau belum tidak mengapa....


        saya mahu berkongsi sedikit cara untuk menguji si Dia
        tetapi jangan percaya bulat-bulat,nanti tersesat plak.tidak pasal-pasal ikut ajaran sesat.


        Lelaki memiliki banyak cara untuk menguji cinta anda...

        Boleh jadi dia terpesona pada Anda. Tapi, bagi sebahagian laki-laki, itu belum cukup untuk membuatnya nekad memilih Anda.

        Bermacam-macam cara yang mereka menguji, dan apakah yang menentukan lulus dan gagal Anda dimatanya.??


        MATERIALISTIK ATAU TIDAK

        Untuk mengetahui Anda materialistik atau tidak, mereka akan menguji dengan ini:

        Memberi Anda hadiah murah.
        Reaksi Anda: Bertanya-tanya soal harga dan tidak mau menyimpan barang tersebut. Anda gagal.
        Reaksi Anda: Gembira dan hadiah itu langsung dipakai. Anda lulus.

        Mengajak Anda ke tempat makan murah.
        Reaksi Anda: Menolak, tidak mau makan dan tarik wajah berkerut. Anda gagal.
        Reaksi Anda; Tidak keberatan dan lahap menyantap makanan. Anda lulus.


        JEALOUSY TEST
        Laki-laki selalu ingin tahu apakah pasangannya jenis cemburu kuat atau tidak. Ia akan menguji dengan cara ini:

        Mengenalkan Anda pada teman perempuannya.
        Reaksi Anda: Tunjuk muka tidak senang dan bertanya-tanya soal perempuan itu setelah pertemuan. Anda gagal.
        Reaksi Anda: Comfort saja, bahkan memuji perempuan itu di depan dia. Anda lulus.

        Telefon perempuan lain di depan Anda.
        Reaksi Anda: Bersikap tenang seolah-olah hal itu bukan masalah besar. Anda lulus.
        Reaksi Anda: Marah dan mengatakan bahwa Anda tidak suka dia menelepon perempuan lain. Anda gagal.

        HUBUNGAN ANDA DENGAN ex-BF
        Keinginan ambil tahu dia cukup besar adakah rasa yang tersisa di hati Anda untuk kekasih lama. Ia akan menguji dengan cara ini:

        Bertanya soal khabar terakhir EX-bf Anda.
        Reaksi Anda: "Oh baik-baik saja, kelmarin baru saja bertemu." Anda gagal.
        Reaksi Anda: "memang penting aku tahu khabar dia? Kan sudah ada kamu." Anda lulus.

        Bertanya bagaimana hubungan Anda dengan Ex-Bf.
        Reaksi Anda: "Kami masih berkawan, tapi hanya sebatas itu, kerana kami tak serasi." Anda lulus.
        Reaksi Anda: "Anda marah-marah sambil mengumpat dan menghina ex-bf. Anda gagal.


        MENGUKUR KADAR KESETIAAN

        Ia ingin mendapatkan kekasih yang setia. Ia akan menguji kesetiaan Anda dengan cara berikut:

        Keluar Outstation.
        Reaksi Anda: Tidak pernah menghubungi dia dan keluar dengan laki-laki lain. Anda gagal.
        Reaksi Anda: Kerap menghubungi dia dan tidak keluar dengan laki-laki lain selama dia outstation. Anda lulus.

        Meminta bantuan rakannya untuk menggoda Anda.
        Reaksi Anda: Gagal godaan rakannya, bahkan Anda meninggalkan dia dipertengahan . Anda gagal.
        Reaksi Anda: Menolak godaan rakannya dan mengatakan Anda tidak tertarik padanya. Anda lulus.


        TINGKATAN KEEGOAN

        Merekamenghindar berhubungan dengan perempuan ego yang mahunya menangsendiri. Bagaimana laki-laki menguji tingkat keegoan Anda?

        Mengajak ke tempat yang Anda tidak suka.
        Reaksi Anda: Bermatian menolak menemani dia dan tetap memaksanya pergi ke tempat yang Anda suka. Anda gagal.
        Reaksi Anda: Tidak keberatan menemani, bahkan mencuba untuk menikmati. Anda lulus.

        Menolak ajakan Anda dengan alasan ada janji dengan rakannya.
        Reaksi Anda: Memintanya memilih antara teman atau Anda. Anda gagal.
        Reaksi Anda: Memaklumi dan mengatakan kalau Anda bisa pergi dengannya di lain waktu. Anda lulus.


        ALASAN ANDA MENYUKAINYA

        Iajuga ingin tahu apa sebenarnya motivasi Anda menjalin hubungan dengandia, kerana wangkah, handsome atau kebaikannya? Ia akan menguji denganini:

        Suatu hari dia mengatakan kalau dia tidak ada wang.
        Reaksi Anda: Belanja dia makan dan menonton. Anda lulus.
        Reaksi Anda: "Kalau gitu lain kali saja kita berjumpa ya, kalau ada duit baru kita keluar." Anda gagal.

        Mengajak Anda naik motor atau kenderaan awam.
        Reaksi Anda: Menolak dan memilih tidak jadi pergi. Anda gagal.
        Reaksi Anda: Tidak keberatan dan enjoy selama perjalanan. Anda lulus.

        ok jom kita test

        06/05/2011

        buat adam yg mencari cinta hawa..buat hawa yg menanti cinta adam..

        benar..jodoh itu ketentuan TUHAN..tapi kita akan ada terma merisik..??salah ke merisik..??x salah bahkan dianjurkan supaya x tersalah pilih..hmm..

        untuk adam..
        andai mahu mencari hawa..

        1. jgn dilihat pd purdah mahupun tudung semata-mata..kerna hawa hari ini tidak lagi seperti dulu..lihatlah pd telapak tgnnya..andai mudah telapak lembut itu hinggap pd kulit lelaki lain tanpa lapik..fikirlah semasaknya utk menyuntingnya..sesungguhnya memegang bulu anjing itu lebih baik dari menyentuh kulit lelaki atau wanita yang boleh kita kahwini..

        2. jgn dilihat pada baju labuh mahupun jubahnya semata-mata..lihatlah pada sebujur bibirnya..andai kata-katanya berbisa atau kuat suaranya..fikirlah semasaknya andai hati masih teringin menyuntingnya..khuatir kelak dia membawa fitnah buat si suami..menabur buruk diri si suami..

        3. jgn dilihat pada cantik ayu wajahnya semata-mata..lihatlah pada sepasang indah mata miliknya..andai tidak redup menunuduk pandangan..fikirlah semasaknya andai ingin terus menyunting dirinya..khuatir bila sudah bersuami matanya masih terus meliar memandang segak rupa lelaki lain yang bukan bernama suami..

        untuk hawa..
        andai mahu menerima cinta adam..

        1. jgn dilihat pada kereta mewahnya semata-mata..lihatlah pd aktiviti malamnya..andai liar hidupnya tika malam menjelma..fikirlah sebaiknya andai mahu menerima..kerna maksiat itu lebih mudah tatkala kelam malam sudah tiba..khuatir juga subuhnya terus leka dibuai mimpi nan indah..

        2. jgn dilihat pada pakaian berjenama semata-mata..lihatlah pada bahagian kakinya..andai mudah lututnya ditayangkan tatkala lincah dipadang bola..fikirlah sebaiknya andai masih mahu menerima..kerna aurat suami itu hanya selayaknya dilihat oleh si isteri..

        3. jgn dilihat pada tampan paras semata-mata..lihatlah pada mulutnya tatkala berbicara..andai dia mudah menghambur carutan dan sumpah seranah..fikirlah sebaiknya andai masih tegar memilihnya..khuatir pabila bersama kelak..kesalahan kecil anda akan menerima hamburan cacian yang menyeksakan..

        lelaki dan wanita hari ini tidak lagi seperti mereka yang dahulu..sebelum ini..wanita berhijab itu sesungguhnya mmg mulia zahir batinnya..tetapi hari ini..mereka yang bertudung barangkali hanya utk menyembunyikan kelemahan diri..begitulah juga sang lelaki..kadang-kala berkopiah..dari mata nampak sungguh alim..tetapi dlm hatinya..??siapa yang tahu..

        sekadar renungan bersama..^^

        Reaksi Syaitan Jika Membaca AlQuran (bukan lawak)

        Kongsi2.. jgn simpan sorang2 sbb dengar cakap setan

        1)Ketika anda membawa Al-Quran, respon syaitan ialah biasa-biasa saja…tengok je..
        2)Ketika anda membukanya, syaitan mulai curiga.
        3)Ketika anda membacanya, dia resah dan gelisah.

        4)Ketika anda memahaminya, dia mula terkejang-kejang
        5)Ketika anda mengamalkan Al-Quran dlm kehidupan setiap hari. Dia stroke. …………
        Teruskan membaca Al-Quran & mengamalkannya agar syaitan terus stroke .
        Ketika anda ingin menyebarkan pesanan ini, syaitan pun mencegahnya. Syaitan kata “jgn SEBARKAN, kerana ia tidak penting langsung !”
        SEBAR2KAN LAH~~ Jangan dengar bisikan syaitan. Klik like jika anda pengguna FB.

        Wallahualam..

        05/05/2011

        wanita untuk lelaki

        cerita yg menarik, cuba baca ye.... slmat membaca..:)

        Bila SUAMI balik rumah.... Dia jadi heran gler halaman umah berselerak, surat kat peti pos tak berambil, anak-anak tengah main korek-korek tanah kotor, baju compang-camping, penuh dengan tanah dan kotoran, rambut tak bersikat, tak bermandi.. Masuk ke pintu rumah lagi lelaki tu terkejut.

        waaa... mana isteri ku...

        Ruang tamu lagi teruk berselerak. Lelaki tu melaung nama isterinya.. Sepi tiada jawapan. Masuk ke dapur, sinki penuh dengan pinggan mangkuk tak berbasuh, periuk tak bercuci, mencari apa yang boleh dimakan tetapi tiada makanan yang dimasak. Masuk ke bilik air, baju belum berbasuh apatah lagi berendam. Lelaki itu cemas mencari isterinya. Dia bergegas ke tingkat atas melihat isterinya terbaring di atas katil sedang membaca buku.

        fuuu.. lega..

        “Awak sakit ke?” tanya lelaki itu. “Tak lah”, jawab isterinya ringkas. “Kenapa teruk sangat rumah kita hari ni?” Tanya si suami lagi sambil meletakkan tangan di dahi isterinya, kot-kot isterinya demam. “Wahai suamiku, semalam semasa kita bertengkar, abg mengatakan yang saya ini hanyalah suri rumah, duduk di rumah tak sepenat diri abg yang duduk di pejabat, dan abg sering menanyakan apa kerja yang saya lakukan di rumah yang menyebabkan saya merungut kepenatan kadang-kadang..

        lelaki tu pun berfikir...

        Kalau madam takde kat umah, alangkah tenteramnya hidup ini. Boleh buat ape yang kita suka. Boleh belengkar kat depan TV tanpa sebarang gangguan mental dan fizkal. Pendek kata, FreeDoMmmmmlah!! But hairan bin ajaib, when dia betul-betul pergi meaning “She’s Gone”’ aku plak trasa separuh mati. Sehari dua memanglah shiokkk, no one shouting from the kitchen for help, no one to komen this and that, no one to criticize. Everything will be smooth…

        hahaha... takde yg nak marah ku...

        Tp masuk hari ketige, I felt something missing. Lebih-lebih lagi bila tuala mandi dah berbau ‘asshemmmm’, tak tau la mana nak cari yang baru. Colgate da nak abis, tak tau kat mana dia stock up. Air suam da habis, malas nk boil… Masuk hari keempat, rindu mula terasa...


        Apabila rindu mencengkam, semuanya jadi tak tentu arah. Tengok TV citer best pon jadi tak best. Nasik bungkus feberite jadik tak feberite. Makan kat 5 star hotel jadik rasa macam makan kat kedai AA. Lebih-lebih lagi bila laundry basket da makin bertimbun ngan baju kotor. Toilet dah mula licin berdaki.. Lantai dah berbelak, tak dimop.. Every nite, very the lonely, baring atas katil nengok ceiling blindly.. bila lonely gini, baru lah rasa benar kesepian.

        Jangan kata sebulan atau setahun, belum seminggu isteri takde kat umah, aku dah rasa separuh pengsan. Masa ni barulah sedar netapa pentingnya seorang wanita bernama isteri… So guys out there.. jgn buli isteri kite. Kalau boleh, tolong dia buat kerja rumah. Bukan dok depan TV every weekend baca paper. Apa ingat dia tu kuli ker?! Maid ker?!! Kan dia tu bini kita, best fren kita, sweetheart kita.. Ingat duit hantaran yang kita kasik dia masa nikah dulu cukupker nak bayar gaji dia ..................................................................seumur hidup ???

        ingat balik..

        And furthermore, kan sama2 kerja carik rezeki, sama jugak lah buat kerja rumah. Kadang2 bila poket kita sesak, tak ingat ker dialah orang yang paling dekat terdekat kita nak kenyeng-kenyeng duit. Tak kesian ker nengok bini kita? Dah la satu hari keja kat office, balik pulak kena buat kerja rumah lagi… penat tau! Kalaulah aku diberi peluang jadik seorang wanita,… tak rela!!! So to all mums and wives out there, live will be meaningless without You mothers. Uwaaaaaaa!!

        SAYANGI LA KAUM PEREMPUAN KERANA TANPA MEREKA ANDA KEHILANGAN SESUATU..
        HARGAI MEREKA!!!!!

        Dari ilham seorang lelaki.. “ Wanita adalah insan istimewa, biarkan mereka terus membebel, merengek atau mengilai seperti Pontianak. Seburukburuk perangai wanita, ia akan terus melekat di hati kita selagi hayat di kandung badan”

        pahit manis kehidupan

        kata-kata romantik
        mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dgn orang yg salah sebelum menemui insan yg betul supaya apabila kita akhirnya menemui insan yg betul, kita akan tahu bagaimana utk bersyukur dgn pemberian dan hikmah disebalik pemberian tersebut. 

        Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup, yg lain akan terbuka tapi selalunya kita akan memandang pintu yg telah tertutup itu terlalu lama hinggakan kita tidak nampak pintu lain yg telah pun terbuka untuk kita.

        Teman yg paling baik ialah seseorang yang kita boleh duduk bersama di dalam buaian dan berbuai bersama tanpa berkata apa-apa pun dan kemudian berjalan pulang dgn perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yg pernah kita rasai.

          Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yg kita punyai sehinggalah kita kehilangannya dan juga benar bahawa kita tidak akan tahu apa yg kita rindukan sehinggalah "Ianya" hadir.
        Ia cuma mengambil masa seminit untuk jatuh hati pada seseorang, satu jam utuk menyukai seseorang, satu hari untuk menyintai seseorang tetapi ia mengambil masa sepanjang hidup untuk melupakan seseorang.


        Jangan pandang kepada kecantikan kerana ianya akan lapuk ditelan usia, jangan kejar kemewahan kerana ianya akan susut ditelan masa. Apa yang kekal hanyalah kecantikan hati seseorang... . 

        Carilah seseorang yang bisa membuatkan kamu tersenyum kerana ia cuma memerlukan sekuntum senyuman untuk mencerahkan hari yg suram. Akan tiba satu ketika didalam kehidupan apabila kamu teramat rindukan seseorang sehingga kamu ingin menggapainya dari mimpi dan memeluknya dengan sebenar. 

        Mimpilah apa yang kamu inginkan, pergilah ke mana-mana yg kamu ingin tujui dan jadilah apa yg kamu inginkan kerana kamu hanya memiliki satu kehidupan dan satu peluang untuk melakukan semua perkara yang ingin kamu lakukan.


        Semoga kamu memiliki kebahagiaan yg cukup untuk membuatkan diri kamu menarik, percubaan yg cukup utk membuatkan kamu kuat, kesedihan yg cukup utk memastikan kamu adalah seorang insan dan harapan yg cukup utk membuatkan kamu bahagia... . 

        Kebahagiaan seseorang manusia tidak semestinya dalam memiliki segala yg terbaik. Mereka hanya membuat yg terbaik dalam hampir apa saja yg datang didalam hidup mereka. Kebahagiaan terletak kepada mereka yg menangis, mereka yg terluka, mereka yang telah mencari dan mereka yg telah mencuba, hanya mereka yg boleh menghargai kepentingan manusia yg telah menyentuh hidup mereka.  
        Cinta bermula dgn senyuman, mekar dgn ciuman dan berakhir dgn tangisan... ..


        Masa depan yg cerah sentiasa berteraskan kehidupan yg lalu yg telah dilupakan, kamu tidak boleh meneruskan kehidupan dengan sempurna sehingga kamu melupakan kegagalan dan kekecewaan masa silam 

        " Cinta takkan datang kalau tidak dicari"
        Jangan simpan kata-kata cinta pada orang yang tersayang sehingga dia meninggal dunia lantaran akhirnya kamu terpaksa catatkan kata-kata cinta itu pada pusaranya. Sebaliknya ucapkan kata-kata cinta yang tersimpan dibenakmu itu sekarang selagi ada hayatnya.
        Perkara yang paling kejam dalam hidup adalah kamu membuatkan seseorang menyintai dirimu sepenuh hati dan sanggup menyerahkan segala-galanya demi sebuah cinta yang suci, sedangkan kamu hanya sekadar menuturkan kata-kata cinta di bibir sahaja... meskipun lidahnya melontarkan kata-kata kemaafan, namun hatinya tidak akan memaafkan kamu sampai bila-bila lantaran hatinya yang penuh dengan kelukaan yang amat memedihkan... 

        Cintailah seseorang itu atas dasar siapa dia sekarang dan bukan siapa dia sebelumnya. Kisah silam tidak perlu diungkit lagi, kiranya kamu benar-benar mencintainya setulus hati.
        Kadangkala kamu tidak menghargai orang yang mencintai kamu sepenuh hati, sehingga kamu kehilangannya. Pada saat itu, tiada guna penyesalan karena perginya tanpa berkata lagi.
        Hal yang menyedihkan dalam hidup adalah ketika kamu bertemu seseorang yang sangat berarti bagimu, hanya untuk menemukan bahwa pada akhirnya menjadi tidak berarti dan kamu harus membiarkannya pergi.
        Hawa diciptakan dari rusuk Adam, bukan dari kepala untuk dijunjung, bukan dari kaki untuk dijadikan alas, melainkan dari sisinya untuk dijadikan teman hidup, dekat dihati untuk dicintai...

        Kadang-kadang ALLAH hilangkan sekejap matahari kemudian dia datangkan pula guruh dan kilat. Puas kita mencari di mana matahari, rupa-rupanya ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah ...
        Belajarlah bersyukur dengan jodoh anugerah tuhan.. usah mendambakan teman secantik balqis, andai dirimu tidak seindah sulaiman.. mengapa diharapkan teman setampan yusof, andai dirimu tidak setulus zulaikha... tak perlu mencari seistimewa khadijah, andai dirimu tidak sesempurna Rasulullah SAW...
        Jika kamu memancing ikan, setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu, janganlah sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu saja…. Karena ia akan sakit oleh karena bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin iaakan menderita selagi ia masih hidup... Begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorangsetelah ia mulaimenyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya, janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja… Karena ia akan terluka oleh kenangan bersamamu, dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatimu...

        Janganlah kamu mengganggu hidup seseorang dengan mencuri hatinya andainya kamu tidak ikhlas menyintainya... kelak kamu akan berlaku kejam dengan meninggalkannya dan membiarkan hatinya terluka dan hidupnya menderita...
        Cinta akan menyakitkan ketika kamu berpisah dengan seseorang, lebih menyakitkan apabila kamu dilupakan oleh kekasihmu, tapi cinta akan lebih menyakitkan lagi apabila seseorang yang kamu sayangi tidak tahu apa yang sesungguhnya kamu rasakan.

        Wahai sahabatku yang menderita kerana cinta, usahlah ditangisi kekasihmu yang telah pergi, hayunlah langkahmu ke mana sahaja yang kamu ingini demi mengubati hatimu yang luka, moga-moga kamu akan bertemu seseorang yang dapat mengisi hatimu, kelak pasti terubat jua dan hidupmu kembali ceria.

        Cinta sejati

        Cinta sejati umpama hantu,
        Ramai orang mencarinya,
        Tetapi hanya segelintir yang menemuinya,
        Cinta sejati hanya wujud sekali dalam hidup,
        Maka hargailah ia..

        03/05/2011

        Cara Mengelakkan Blog Anda Daripada Copy-Paste




        Pasang kod Anti copy-paste di blog anda.Anda merasa benci dan marah apabila tulisan anda di curi oleh orang lain? Ingin melindungi tulisan anda dari orang asing.Disini saya ingin berkongsi tips untuk memasang kod Anti copy-paste di blog anda.

        Langkah-langkah memasang kod anti copy-paste :

        1.Sign blog anda.
        2.Klik Design.
        3.Klik Edit HTML.
        4.Cari kod ini <head>.
        5.Copy kod dibawah ini dan paste di bawah kod tadi.

        <SCRIPT type="text/javascript">


        if (typeof document.onselectstart!="undefined") {


        document.onselectstart=new Function ("return false");


        }


        else{


        document.onmousedown=new Function ("return false");


        document.onmouseup=new Function ("return true");


        }


        </SCRIPT>

        6.Save.
        Selamat Mencuba…

        Pengertian No Follow Dan Do follow

        - Blog No Follow adalah merupakan setting awal html pada suatu blog. Dengan setting No Follow ini maka search engine tidak akan memberikan peningkatan kepada link blog pengunjung yang komen, kerana hyperlink di indeks search engine tidak akan terindek, dengan kata lain tidak akan mendapatkan backlink. Tujuannya untuk mengurangi spam sehingga untuk blog yang mengunakan No Follow pada search engine akan memiliki keuntungan lebih besar terindeks dengan mudah di mesin google kerana blog lain yang komen di blog kita tidak akan mendapatkan backlink. Jadi Blog yang mengunakan No Follow tidak akan memberikan keuntungan backlink yang dapat meningkatkan PR terhadap blog lain yang singgah dan komen.

        Blog dengan system No Follow ini sangat baik untuk blog yang PR nya masih rendah. Karena dengan system No Follow ini blog anda akan lebih besar mempunyai kesempatan untuk terindeks oleh searh engine kerana blog lain yang komen tidak mendapatkan backlink sehingga kesempatan untuk berada di search engine dan menduduki peringkat teratas di search engine lebih besar dan efek nya adalah peningkatan PR dari blog No Follow.

        - Blog Do follow adalah Suatu blog yang memberikan bonus backlink secara langsung kepada blog yang berkunjung dan komen. Dengan komen pada blog yang mengunakan Do Follow maka blog pengunjung yang memberikan komen akan mendapatkan backlink dari blog Do Follow sehingga akan terindek di search engine dan ini merupakan keuntungan bagi blog yang komen, tapi sebaliknya bagi blog yang mengunakan Do Follow kerana banyak backlink dari komen pengunjung maka lama kelamaan blog Do Follow tidak terindeks oleh google dan sebagai gantinya adalah link blog dari pengunjung yang komen terindeks. Melakukan komen di blog anda sendiri atau mempost artikel anda dengan menuliskan link blog yang menguna Do Follow saja tanpa anda perlu komen di blog Do Follow anda akan mendapatkan backlink. Jadi backlink boleh dapat dengan komen di blog Do Follow dan juga dengan menuliskan alamat link blog yang Do Follow. Sedangkan keuntungan dari blog yang Do Follow adalah Jumlah pengunjung. Karena biasanya pengunjung yang tahu akan keuntungan blog Do Follow ini berusaha memberikan komentar untuk mendapatkan backlink. Dengan mengetahui blog kita Do Follow maka blog yang datang akan tertarik komen untuk mendapatkan backlink. Untuk blog yang sudah Do Follow namun jarang pengunjung yang datang dan berkomentar mrul sarankan untuk No Follow sahaja.

        - Kerana mrul mengunakan system Do Follow sudah pasti kedudukan mrul untuk terindeks di search engine semakin kecil kerana dengan system Do Follow ini secara terus akan memberikan backlink ke blog lain. Dengan kata lain Blog yang mengunakan System Do Follow terpaksa menghadapi dengan kerugian yang akan di terima iaitu penurunan peringkat di search engine google dan kemungkinan untuk tersingkir dari search engine kerana tergantikan oleh blog lain yang mendapatkan backlink dari blog Do Follow. Semakin banyak pengunjung yang berkomentar bererti semakin banyak backlink, dan semakin banyak backlink bererti semakin berkurang posisi blog yang menganut Do Follow di search engine.

        Mrul menggubah dari No Follow menjadi Do Follow dengan tujuan untuk memberikan keuntungan pada pengunjung yang komen melalui backlink sebagai tanda terima kasih kepada pengunjung yang sudah berkunjung dan komen.


        Mai pakat kunjung Tips Blog Dan Komen Disini.. :p

        perbezaan antara Blogspot dan Worpress

        Soal perbezaan antara Blogspot dan Worpress,sebenarnya perbezaan diantara keduanya tidaklah jauh berbeza.


        Berikut perbezaan antara Blogger dan Wordpress :

        1. Wordpress dapat mengimport post yang ada pada Blogger/Blogspot sebaliknya Blogger tidak boleh mengimport postin yang ada pada Wordpress.

        2. Wordpress menyediakan form komen yang user friendly sedangkan Blogger agak sedikit sulit untuk memberikan sebuah komen, tapi jika anda setting tentu saja boleh user friendly

        3. Blogger menyediakan menu Drag Drop yang mudah untuk di gunakan, sedangkan Wordpress sulit Drag Drop edit element halaman.

        4. Blogger support Google Adsense yang mudah untuk kita gunakan pada Edit halaman, sedangkan Wordpress tidak mensupport Google Andsense, meskipun banyak yang menyediakan plugin google Adnsense

        5. Wordpress lebih mudah dalam menangani spam karana telah di lengkapi dengan plugin anti spam, Sedangkan Blogger dapat di lakukan dengan moderation order dari commenting systemnya.

        6. Para pengguna Wordpress yang sombong di bandingkan dengan Blogger meskipun hanya beberapa saja, kenapa demikia.Sedangkan para pengguna Blogger sentiasa bertukar.

        7. Apabila Anda telah mempunyai domain dan hosting sendiri software Wordpress telah tersedia dan siap di install di panel Anda. Sedangkan Blogger tidak tersedia disana. Tetapi Anda juga boleh menggunakan domain Anda dan hosting pada Blogger


        Selamat Berblogger n Wordpress..

        Cara Membuat Widget Atikel Terbaru Di Blog

        Cara membuat widget artikel terbaru di blog.Pada kali ini sayal ingin berkongsi tutorial untuk membuat widget artikel terbaru yang di cipta oleh jQuery.

        Kelebihannya :

        1.Memiliki penampilan yang menarik.
        2.Memiliki load yang cukup pantas.
        3.Boleh digunakan di tab menu atau new window
        4.Terdapat informasi jumlah komen di setiap artikel yang di munculkan.
        5.Gambar yang menarik n cantik serta banyak kelebihannya.



        Langkah-langkah membuat widget artikel terbaru :

        1.Sign blog anda.
        2.Klik Design.
        3.Klik Add a Gadget.
        4.Klik HTML / Javascript.
        5.Copy kod dibawah ini dan paste di HTML / Javascript.

        <script language="JavaScript">
        imgr = new Array();
        imgr[0] = "http://i43.tinypic.com/orpg0m.jpg";
        imgr[1] = "http://i43.tinypic.com/orpg0m.jpg";
        imgr[2] = "http://i43.tinypic.com/orpg0m.jpg";
        imgr[3] = "http://i43.tinypic.com/orpg0m.jpg";
        imgr[4] = "http://i43.tinypic.com/orpg0m.jpg";
        showRandomImg = true;
        boxwidth = 298;
        cellspacing = 8;
        borderColor = "#ffffff";
        bgTD = "#000000";
        thumbwidth = 40;
        thumbheight = 40;
        fntsize = 12;
        acolor = "#666";
        aBold = true;
        icon = " ";
        text = "comments";
        showPostDate = false;
        summaryPost = 40;
        summarFontsize = 10;
        summaryColor = "#666";
        icon2 = " ";
        numposts = 5;
        home_page = "http://trueregion.blogspot.com//";
        </script>
        <script src="http://myblogtalk.com/bloggertemplates/js/recentposts_thumbnail.js" type="text/javascript"></script>


        6.Save.

        Nota : -Gantikan pekataan yang berwarna merah dengan link blog anda.
                  -Perkataan yang berwarna biru adalah jumlah artikel yang ingin di paparkan.

        Selamat Mencuba….

        Menukarkan Post Date Dengan Calendar Icon

        1. Sign blog anda.
        2. Pilih Settings --> Formatting dan ganti "date header format".
        3. Pastikan format tarikh seperti ini (mm.dd.yyyy) contoh : 7.14.2010.
        4. Kemudian Save Setting.
        4. Langkah seterusnya, pilih Design --> Edit HTML --> Expand Widget Templates.
        5. Cari kod ini </head>.
        6. Copy kod di bawah dan paste diatas kod tadi.

        <SCRIPT type='text/javascript'>
        //<![CDATA[
        function date_replace(date) {
        var da = date.split('.');
        var day = da[1], mon = da[0], year = da[2];
        var month =
        ['0','Jan','Feb','Mar','Apr','May','Jun','Jul','Aug','Sep','Oct','Nov','Dec'];
        document.write("<div class='month'>"+month[mon]+"</div> <div class='day'>"+day+"</div>");
        }
        //]]>
        </SCRIPT>
        <script type='text/javascript'>
        if (window.jstiming) window.jstiming.load.tick(&#39;headEnd&#39;);
        </script>

        7. Cari kod ini ]]></b:skin>.
        8. Copy kod dibawah dan paste diatas kod tadi.

        .dateblock {
        background:url(http://4.bp.blogspot.com/_1_qkt6bisvU/S-58k0iEQwI/AAAAAAAAAKc/i8SYesJ2ciM/s1600/dateblock.gif); background-repeat:no-repeat; width:66px; height:75px; text-align:center; float:left; color:#fff; font-size:10px; font-weight:bold; margin:0px; margin-top:3px; margin-right:10px; padding-top:7px}
        .day{font-size:35px; font-weight:bold; color:#000; padding-top:5px; letter-spacing:-1px}
        .month{font-size:12px; font-weight:bold; color:#fff; padding:0px; letter-spacing:1px
        }

        9. Cari kod ini <data:post.dateHeader/>.
        10. Sekiranya anda sudah jumpa kod diatas, gantikan dengan kod ini.

        <DIV class='dateblock'>
        <SCRIPT>date_replace('<data:post.dateHeader/>');</SCRIPT></DIV>

        11. SAVE.

        Selamat Mencuba...

        Akan ku sucikan jiwamu

        Aku sedar, ada antara kita yang berhenti sejenak untuk mengambil nafas, sebelum kembali berjuang namun insyaalah bagi aku yang telah banyak mengunakan usia ini kepada dunia tetap akan teruskan jua kerana takut tak berkesempatan! Kerana usia kita amatlah pendek dan terhadnya, tidak seperti usia dakwah!
        Usia dakwah ini memang panjang. Lebih panjang dari usia Salman Al-farisi 250 tahun.
        Lebih panjang dari usaha nabi Nuh menyedarkan kaumnya 950  tahun lamanya!
        Perjalanan dakwah memang melintasi zaman untuk kita seterusnya menyambung mendakwahi manusia dan merasai segala tribulasi jalannya dalam menoreh sejarah kehidupan kita ini sebagai hambaAllah.
        Thabatnya kita dijalan ini bukanlah atas kekuatan kita sendiri tetapi adalah kerana  qudwah yang telah lukiskan oleh para da’i dan murabbi  terdahulu dalam kanvas  peristiwa dakwah  mereka yang lebih menghilu berhadapan dengan mehnah dan ujian serta ranjau ranjau dari berbagai sudut yang mereka alami lalu  membuatkan kita begitu teruja dan rindu untuk menemui mereka dipintu pintu syurga yang pelbagai maqam itu!
        Kita yang masih hijau dan masih rapuh bagai ranting kering ini kian menuju penyempurnaan didalam setiap marhalah dan manhaj dakwah ini agar terus relevan dengan zaman kita dalam melalui mihwar mihwar berikutnya.
        Meskipun tujuan dari tarbiyah memang bersifat ” thawabit”  namun tidak menghalang dari kita  untuk cuba mentransformasikan  metode dan teknik tarbiyah agar ianya beragam dan relevan dengan generasi baru supaya sesuai dengan kehendak jiwa mereka.
        Memang mudah dakwah dizaman ini ketimbang sewaktu zaman 90an dulu. Hanya perlu dimenfaatkan sahaja!
        Tapi adakah kita menfaatkannya?
        Hanya orang yang merindui syurga sahaja yang mengambil kesempatan ini.
        Memang tidak terlawan kita dengan jiwa dan kesungguhan duat terdahulu yang sentiasa  ‘ mentasbihkan cinta’ mereka kepada dakwah ini hingga tercabik cabik tubuh mereka ditusuk duri duri ujian yang melingkari kehidupan mereka. Biarpun begitu, mereka tidak kikir lansung untuk memberi tubuh dan jiwa mereka kepada dakwah kerana mereka tahu dakwah senantiasa lapar dengan keringat dan darah mereka sebagai makanan dan minumannya!
        Apakah mereka tidak merasa sakit? Tidak merasa penat dan bosan?
        Memang sakit selagi mereka dinamakan manusia. Memang penat kerana tubuh mereka juga seperti tubuh kita. Memang bosan kerana mereka juga punya perasaan dan kelemahan seperti kita.
        Itulah dakwah yang terkadang kita “benci tapi rindu”.
        Semua kita pernah melalui kebencian disaat kefuturan itu!
        Namun akhi …justeru sakit sering mendatangi itu jugalah yang membawa kita rindu padanya. Alah bisa tegal biasa. Dan disinilah kehidupan kita untuk terus hidup.
        Justru kita rasa bertambah sakit jika “sakit dijalan dakwah’ ini tidak selalu menemani kita! Hingga kita mengintai ngintai dan mencari carinya ….
        Ada tika dan masa nya kita amat cemburu membaca cerita cerita  mereka!
        Mereka tidak langsung mengiya iyakan waktu untuk dakwah ini.
        Mereka tahu ‘sumpah‘ nya Allah kepada waktu bukanlah satu sumpah yang tidak penting. Mereka yakin bahawa dengan setiap apa yang Allah ‘sumpah‘ kan kepada makhluknya adalah makhluk tersebut memiliki kedudukan yang amat penting disisi manusia. Termasuklah waktu itu.
        Alwaqtu huwal hayat ~ Alqardhawi
        Dalam menjaga dan menfaatkan waktu inilah iman mereka senantiasa merekah menjadi amal amal dakwah yang dapat dimenfaatkan oleh ummah ini!
        Mari kita sucikan akhi jiwa jiwa kita ini agar kita mampu bergerak dan menjadikan tribulasi dijalan dakwah ini sebagai hiburan kita …muga kita sentiasa tersenyum meski pun kita keseorangan dijalan ini!